Operatiile de citire si afisare se pot realiza:
– folosind dispozitivele standard (citire de la tastatura si afisare pe ecran)
– folosind fisiere
I.CITIREA/AFISAREA STANDARD
1.CITIREA DATELOR DE LA TASTATURA
Se utilizeaza instructiunea cin>>
Sintaxa: cin >> var; unde var este o variabila.
Exemple:
cin >> a; // se citeste de la tastatura valoarea unei variabile a; cin >> x >> y; // se citesc de la tastatura valorile a doua variabile x si y.
2.AFISAREA DATELOR PE ECRAN
Se utilizeaza instructiunea cout<<
Sintaxa: cout<<var;
Exemple:
cout << a; // se afiseaza valoarea variabilei a; cout << x << y; // se afiseaza valorile variabilelor x si y cout << x+y; // se afiseaza suma valorilor celor doua variabile x si y cout<< "a"; // se afiseaza litera a
Pentru utilizarea citirilor/scrierilor standard utilizam directiva #include <iostream.h> Ex: Programul va citi doua numere de la tastatura si va afisa cele doua numere separate printr-un spatiu si pe randul urmator produsul lor
#include <iostream.h> void main() { int a,b; cout << "a="; cin >> a; cout << "b="; cin >> b; cout << a << " "<< b<<endl; cout << a*b; }
Daca se doreste ca, la scriere , datele sa fie separate prin unul sau mai multe spatii, acestea se tiparesc separat.
Ex: cout<<a<< ā ā <<b;
Daca se doreste ca dupa fiecare variabila sau constanta afisata sa se treaca la randul urmator, folosim constanta endl
Ex: cout<<a<<endl<<b;